Framtiden inom underhållning

Vi har kommit en bit på vägen mot möjligheten att ta del av vilken TV-underhållning vi vill, var som helst, när som helst och hur som helst. Den som har en surfplatta kan till exempel se favoriten bland TV-serier på bussen till jobbet, liggandes i sängen eller på charterflyget. Vi har dock lång väg kvar när det handlar om personlig underhållning vad gäller strömmande bild (och eventuella framtida vidareutvecklingar). Det finns en oändlig mängd möjligheter som vi ännu inte har utforskat. Här ska vi ta upp några saker som vi, utan att kisa allt för mycket, kan urskilja i spåkulan för framtiden.

Virtuella världar

De virtuella världarna är i viss mån redan här. Med ett VR-headset, hårdvara i form av dator eller konsol samt mjukvara i form av spel går det idag att utforska enorma virtuella världar sittandes hemma i TV-soffan. Det finns dock ingen bortre gräns för hur långt den här tekniken kan utvecklas, så dagens möjligheter att ta del av VR till exempel i datorspel eller i virtual reality casino måste anses utgöra år noll i VR-världarnas tideräkning.

Möjligheterna med virtual reality sträcker sig långt bortom datorspel av olika slag. Vilka applikationer som kommer vara de mest populära om ett decennium är väl egentligen omöjligt att förutse och man kan tänka sig att tekniken i framtiden används lika mycket för allmänt sett mer nyttiga ändamål (medicin, forskning, med mera) som för underhållning.

Ett område inom underhållning vi tror kommer att vara oerhört progressivt de kommande åren är sociala interaktioner över nätet. Om ett decennium kommer förmodligen Facebook, Twitter och diverse dejtingnätverk att betraktas som dinosaurier. Vi kan tänka oss att chattrum i virtual reality kommer att bli nästa stora utvecklingsområde inom underhållning. Tjusningen med att kunna träffa vem som helst från vilken plats som helst med ett par VR-glasögon på huvudet kan nog få även den mest skeptiske att omfamna virtual reality med öppna armar. Globala chattrum med berömda platser som tema, möjlighet till mer intima möten på virtuella caféer, möjligheten att köpa biljetter till sportevenemang och virtuellt vara på plats i publiken – vi kommer att ha en enorm mängd olika VR-upplevelser att utforska i framtiden.

Personliga mediespelare

Idag har vi i praktiken två sätt att ta del av underhållning med rörlig bild, nämligen sittandes framför en skärm (TV, dator) eller med skärmen i handen (mobil, surfplatta). En stor del av utvecklingen inom framtidens underhållning handlar om att skapa nya typer av mediespelare, för att ta till ett kanske lite ålderdomligt begrepp. Det som ligger närmast i pipen torde vara mediespelare som fungerar som glasögon. Google Glass och några andra modeller finns redan här, men tekniken är bara i sin linda. Skärmarna behöver bli mindre, snabbare och bättre samtidigt som det krävs nya grepp inom interaktionen med glasögonen. Om glasögonen enbart fungerar som skärmar för exempelvis visning av bilder och film är det inte direkt något större tekniksprång som har gjorts.

Röststyrning och handrörelser

Apples Siri är ett första exempel på en funktion som vi tror kommer att bli mycket vanlig i framtiden. Siri handlar om röststyrning av produkter från Apple, och funktionen kan användas för en lång rad mer eller mindre nödvändiga åtgärder på mobilen, surfplattan och datorn. Samtidigt är Siri en mycket rudimentär funktion som just enbart interagerar med produkter med äpplet på. Det finns en värld av möjligheter med röststyrning och vi tror att den här funktionen kommer att vara central inom underhållning i framtiden.

Vi tror också att ny teknik de kommande åren kommer att ha stöd för handrörelser och kanske också ögonrörelser som metoder för att styra både hårdvara och mjukvara. Fjärrkontrollen kanske